APCIAS  salută preocuperea autorităților de a gasi măsuri economice de echilibrare pieței, combatere a speculei și de asigurare a nevoilor esentiale ale populatiei cu alimente și medicamente, însă măsurile luate trebuie să respecte principiile de drept specifice procesului legislativ, respectiv să fie echilibrate, bazate pe o necesitate reală și insurmontabilă de intervenție abruptă a statului în economie și menite să producă efecte benefice pentru societate.

Totuși, măsurile propuse prin actul normativ B116/2020 în ceea ce privește plafonarea prețurilor la alimentele de strictă necesitate, contravin principiilor ce stau la baza statului de drept, având ca efect accentuarea efectelor crizei generate de COVID 19 asupra mediului economic, cu potențiale efecte devastatoare asupra populației din cauza unei previzibile CRIZE A ALIMENTELOR generată tocmai de acest act normativ iresponsabil. 

1. Măsurile NU AU JUSTIFICARE LEGALĂ, mecanismele de piață fiind funcționale și neexistand creșteri de prețuri speculative la alimente.

Consiliul Concurenței, prin intermediul Presedinteliui Bogdan Chirițoiu, în calitate de autoritate publică cu atribuții legale în monitorizarea pieței,  a confirmat public faptul că “la alimente nu există o scumpire generalizată, care să necesite intervenţia statului,” 

  „În ceea ce priveşte preţul alimentelor, aici datele noastre reies din Monitorul Preţurilor la alimente, unde avem preţurile unor produse care acoperă în jur de 60% din consumul din ţară, vedem creşteri de preţuri moderate. Sunt produse la care avem creşteri de 1-2%, sunt produse pentru care avem 10-15-20%, dar nu vedem o creştere generalizată, nu putem spune că toate preţurile la produsele de bază cresc. Pe medie, asta vedem. Nu sunt creşteri atât de mari ca să putem spune că necesită o intervenţie în forţă a statului pe zona asta. Vedem şi preţuri care scad faţă de februarie. Mecanismele de piaţă par să funcţioneze”, a explicat preşedintele Consiliului.

  Potrivit Consiliului Concurenței “cele mai mari creşteri sunt la produsele importate, întrucât creşte costul transportului, care este afectat în toată Europa.”

2. Măsurile NU SUNT ECHILIBRATE, plafonarea prețului în forma propusă creând contextul în care cei mai multi operatori economici nu vor putea suporta pierderile și vor fi obligați să închidă afacerile și implicit să sisteze livrările

  – Actul normativ a fost redactat fără cunoastrea exacta a activitatii operatorilor economici, producători si distribuitori de produse alimentare si bauturi.

  – Plafonul de 10% peste costul de producție/achiziție nu este sustenabil, operatorii economici neavând au posibilitatea de a sustine activitatea în aceste condiții, deoerece există numeroase alte cheltuieli specifice acestui tip de activitati, care nu au fost luate in calcul de legiuitor

  – Prin aplicarea legii in forma propusă, pierderile vor fi absolut insuportabile pentru operatorii economici, legea având potențialul de a genera falimente in lanț si implicit colapsarea intregului lanț de aprovizionare cu alimente a populatiei.

3. Efectele punerii în aplicare a legii în forma propusă vor fi: 

                 Specialiștii noștri estimează că pentru a reduce pierderile generate de livrările bunurilor în limita plafonului de 10% stabilit în mod arbitrar și iresponsabil de legiuitor fără date concrete asupra costurilor reale ale operatorilor pe lantul de producție/distribuție, producatorii și distribuitorii nu vor mai livra marfuri in magazine, aceasta lege fiind exclusiv responsabilă de o CRIZA A ALIMENTELOR FARA PRECEDENT în Romania

– De la declansarea acestei epidemii, anterior promovării acestei legi, în România nu a existat o criza alimentară, tocmai prin eforturile uriase ale acestei industrii, care din resurse proprii a sustinut toate măsurile si costurile aferente asigurarii igienei mărfurilor, angajatilor, spatiilor de producție, depozitare, etc,, sprijinul autoritatilor fiind inexistent pana la acest moment.

– Eventualele variații de prețuri, care s-au incadrat în niște marje de normalitate, se datorează creșterii costurilor de transport, ambalaje, măsuri de igienă costisitoare (dezinfectanti, echipamente de protectie pt angajatie, etc), neexistând niciun indiciu  cu privire la o eventuală creștere speculativă de preturi.

CONCLUZIE

ADOPTAREA ACTULUI NORMATIV IN FORMA PROPUSĂ VA AVEA EFECTUL DEVASTATOR AL COLAPSĂRII LANȚULUI DE APROVIZIONARE CU ALIMENTE, FALIMENTAREA INTREGII INDUSTRII, CE VA CONDUCE LA PIERDEREA LOCURILOR DE MUNCĂ PENTRU ZECI DE MII DE ROMANI ȘI O CRIZA ALIMENTARĂ FĂRĂ PRECEDENT

Asociatia pentru Protejarea Companiilor Impotriva Abuzurilor Statului

News Reporter